Tuntemattomampia mutta ihania kohteita Jenkeissä

Näitähän löytyisi tietenkin vaikka ja mitä näin isosta maasta, mutta tässä muutama meidän reittien varrelle osunut johon ollaan tykästytty.

Mark Twain national forest (Missouri)

Tänne eksyttiin puolivahingossa kun haluttiin vaan jonnekin patikoimaan häämatkan loppupuolella 2017.

Oltiin majoituttu Cuba nimisessä pikkukaupungissa edellisyö, ja summanmutikassa lähdettiin ajelemaan etelämmäs josta löydettiin kiva mylly ja sen ympärillä lyhyitä patikkareittejä. Myllyyn pääsi sisällekin ja siellä sai ihan kunnon yksityisen opastetun kierroksenkin.

Parin tunnin samoilun jälkeen jatkettiin myllyltä matkaa vielä etelämmäs ja löydettiin sopiva parkkipaikka patikkapolun varresta ja alettiin pakkailla reppua muutaman tunnin patikkaa varten. Tuolta ei lähtenyt mitään kierrettävää reittiä, vaan kuljettaisiin pätkä Ozark Trailia.

Käytiin lukasemassa parkkipaikalta löytyvää ilmoitustaulua ja naureskeltiin, että miks ihmeessä joku on laittanut jouluvaloja kehystämään polkua siitä polku alkupäästä.

No, siihen tuli sitten joku tyyppi meitä jututtamaan ja kävi ilmi että tuolla oli juuri silloin Ozark trailrun tapahtuma, 100 mailin kestävyysjuoksu ja tuo sattui olemaan puolivälin tankkauspiste.

Siinä oli lopulta ehkä joku 15hlö huoltojoukot jotka oli ihan täpinöissään siitä että suomalaisia paikalla. Meidän polulle lähdettäessä huikkasivat, että varmaan pikapuoliin ensimmäisenä olevat kilpailijat alkaa tulla niille huudeille eli pitää olla valmistautunut antamaan tietä.

Kerettiin kuitenkin käppäillä reilu 1,5h suuntaansa ja vielä pikkusen matkaa takaisinnkin päin ennenkuin ensimmäinen juoksija tuli vastaan ja siihen perään muutama muu. Olikin hauska kirittää niitä ja kertoa kuinka paljon on edellä menevään matkaa :D

Takaisin parkkikselle tullessa sana oli kiirinyt suomalaisista, ja meistä haluttiin ottaa kuva kilpailun nettisivuille. Koskaan en kyllä sitä kuvaa mistään löytänyt, että tiedä sitten iskikö sensuuri :D

Nämä kuvat siis lokakuun lopulta 2017. Kaunista ruskaa.

Kuva ei tee kyllä yhtään oikeutta, oikeasti tuo ruskan värien kirjo tuolla lehtimetstässä oli aivan huikea!

Bolinas (Kalifornia)

Voi tätä kaunista, boheemia pientä surffikylää <3 Aivan huikea paikka.

Ollaan vierailtu täällä kahdesti, kesällä 2014 ja syksyllä 2017.

En kuollaksenikaan ymmärrä, miksen oo ottanut enempää kuvia tuolta! Enkä ainuttakaan siitä ihanasta kylästä. Lounastettukin on tuolla kahdesti ja kahviteltukin kahdesti, vahva suositus Coast Cafelle! Kahvilaakin olisin suositellut, mutta sitä ei ilmeisesti ole enää olemassa, en ainakaan löytänyt sitä.

Bolinas on "punaisen kolmion" sisällä eli alue jolla suurin osa (37%) USA:n valkohaiden hyökkäyksistä ihmisiä kohtaan tapahtuu. Vaikka kuinka olis ihanat surffiaallot, niin vois kyllä minun surffikuumetta hieman laimentaa tämä tieto, heh.

Mutta paljon on siis merielämää tuolla alueella, muutakin kuin haita!

Tail of the dragon (Pohjois-Carolina ja Tennessee)

Tästä maisematiestä ei oltu edes kuultu kunnes sattumalta ajettiin se 2 vuotta sitten matkalla Karin mökille Smoky Mountainsille :D

Oltiin majoituttu edellisyö  Robbinsvillessä ja taisi olla juurikin tuon majapaikan isäntä joka kertoi tästä maisemareitistä jolle me oltiin tietämättämme jo suuntaamassa.

Niin sitä mentiin muutama tunti ylös ja alas vuoristoteitä kovasti mutkitellen. Niin kovasti, että mulle iski matkapahoinvointi jota mulla ei siis normaalisti ikinä ole. Jouduttiin useampaan otteeseen pysähtyä että sain hetken rauhassa hengitellä ilman että maailma kieppui ympärillä. En muista että tätä olis koskaan ennen tapahtunut.

Varmaankin juuri tuosta huonovointisuudestani johtuen ei tullut kauheesti kuvia napsittua, mutta uskokaa kun kerron että tää oli yks ehdottomasti kauneimmista teistä, mitä on ikinä ajettu.

Matkan varrella ois ollut myös useampia kivan näkösiä patikkareittejä mutta meillä oli kerrankin aikataulu, oltiin nimittäin sovittu treffaavamme Kari mökillä tiettyyn aikaan ja sitä ennen pitäis keretä jossain pysähtyä syömäänkin. Onneks mahakin rauhoittui siihen mennessä kun päästiin paikalliseen pitseriaan (joka oli muuten ihan täysin ylihinnoiteltu, kuten kai yleensäkin tuollaisten suosittujen kansallispuistojen lähellä olevissa kaupungeissa).

St Augustine (Florida)

Pala Eurooppaa Amerikassa! Vai miten se oli?

Tästä tuli heti kerralla yksi meidän lempparikaupungeista. Todella tunnelmallinen ja erilainen kuin suurin osa jenkkikaupungeista. Varmastikin juuri näistä eurooppalaisista viboista johtuen.

Kyseessähän on siis USA:n ensimmäinen kaupunki joka on edelleen asutettu, perustettu vuonna 1565 espanjalaisten löytöretkeilijöiden toimesta.

Meidät houkutteli paikalle tämä  linnoitus, Castillo de San Marcos, mutta ihastuttiin kyllä koko kaupunkiin.

Kun oltiin aikamme kierrelty sekä kaupunkia että linnoitusta, oli tarve saada vähän murua rinnan alle. Oltiin menossa ihan sattumanvaraisesti "vaan jonnekin mikä näyttää kivalta" kun vastaan tuli joku paikallinen, joka kysyi etsitäänkö ruokapaikkaa ja opasti meidät ravintolaan nimeltä Harry´s. Ja ai että miten olikin kyllä kehujen arvoinen paikka! Yhdet parhaista annoksista mitä on ikinä syöty ja ravintolakin oli todella viihtyisä!

Vielä kun illan kruunasi uskomattoman herkullisen illallisen jälkeen upea auringonlasku, ei kaupungista voinut jäädä kuin ihanat muistot ja oon aika varma että kun seuraavan kerran satutaan tuolle suunnalle, pysähdytään kyllä taas herkuttelemaan ja tutustumaan kaupunkiin lisää.

Bodien aavekaupunki (California)

Näitä aavekaupunkeja/autiokaupunkejahan on jenkeissä useampiakin, mutta tämä sattui sopivasti meidän reitille niin 2014 kuin 2015.

Kaupunkiin saa vapaasti tutustua itsekseen ja ainakin kesäisin järjestetään myös opastettuja retkiä. Pääsymaksu on aikuisilta 8$ ja lapsilta 4$. Kesän aukioloajat on klo 9-18, talvella sulkee 2 tuntia aiemmin.

Ainut rajoitettu paikka jonne pääsee vain oppaan kanssa, on kaivos.

Bodie perustettiin kun alueella tehtiin kultalöytö 1859 ja kultaryntäyksen myötä kasvoi parhaimmillaan jopa n. 10 000 asukkaan kaupungiksi ja siellä oli asutusta vielä 1940 luvulle asti, vaikkakin 1930-luvulla riehunut tulipalo tuhosi suurimman osan kaupungista.

Bodie oli kuuluisa paitsi 30 kultakaivoksestaan, myös laittomuuksista ja väkivaltaisuuksista. Ei ollut lainkaan tavatonta, että murrot ja tapot olivat jokapäiväisiä. Saluunoita oli parhaimmillaan 65, bordelleitakin useita.

Suurinta osaa rakennuksista pääsi ihailemaan vain ulkoa päin, mutta osaan pääsi sisällekin. Ei toki vapaasti kulkemaan, mutta rajatulle alueelle.

Bodien asukkaat hylkäsivät kaupunkin paitsi jatkuvan väkivaltaisuuksien pelon ja kaivosten vaarallisuuden vuoksi, myös talven raakuuden ja sen sekä tautien vaatimien kuolonuhrien vuoksi. Moni talo näyttääkin siltä, että niistä on vain lähdetty, kaikki tavarat jätetty paikoilleen, vaatteet roikkumaan naulakkoon jne.

Joitakin asukkaita jäi vielä kaivosten sulkeutumisen jälkeenkin asumaan Bodieen, mutta vuonna 1940 se oli jo täysin autio.

Tänne ei ole kuin n. tunnin ajomatkan päässä Yosemiten kansallispuiston itärajalta, joten helposti yhdistettävissä vaikka päiväretkeksi Yosemitesta. Bodiesta hieman luoteeseen on myös uskomattoman ihana pikkukylä Bridgeport, joka on meidän vakkari majapaikka jos tuonne suunnille satutaan. Bridgeport Inn hotellille todella vahva suositus! (nimenomaan hotellin puoli, motellin puoli lienee aika perus jenkkimotelli)

Needles Highway  (Etelä-Dakota)

Tähän maisemareittiin saatiin vinkki somesta, kun joku oli postannut kuvan linja-autosta ajamassa Needles Eye -tunnelin läpi. Oli niin kuumottava kuva, ettäkohan se paikka oli päästä näkemään!

Eli juurikin tämä allaolevissa kuvissa näkyvä kallioon louhittu toooooodella kapea tunneli josta tuntui että henkilöautokin mahtui taustapeilit lähes seiniä viistäen.

Tästä lienee helppo nähdä, mistä tie on saanut nimensä, "neulansilmä". Näitä neulansilmiä oli tuolla useampikin.

Eikä ne maisemat muutenkaan tuolla laisinkaan huonot olleet! Alle tunnin ajomatkan päässä on myös Crazy Horse Memorial ja Mt Rushmore.

State Fair & Pow-wow- tapahtumat (ympäri maata)

Nämäkin halusin listata, vaikkei mitään tiettyjä paikkoja olekaan mutta mielenkiintoisia tapahtumia.

State Fair/ County Fair ja mitä näitä nyt onkaan, on siis  "maalaismarkkinat" tai ainakin se on paras käännös mitä oon keksinyt. Monenlaista tapahtumaa lähtien isoimman kurpitsan kilpailusta kotieläinnäyttelyihin, rodeoon ja raamatunlukumaratoniin (kyllä!). Jos haluat päästä kunnon maalaistunnelmaan niin ehdoton tapahtumasuositus tämä! Kantri raikaa ja iloinen festivaalitunnelma täyttää tienoot. Pääsisimpä heti taas!

Valitettavasti kuvat markkinoilta rajoittuu näihin muutamaan, sillä oli jätetty kamera autoon ja kännykästä loppui akku :D

Pow-wow on Pohjois-Amerikan intiaanien suuri tanssijuhla/festivaali, ja myös näitä järjestetään ympäri maata, sekä myös Kanadassa.

2019 kesälomaa suunnitellessa huomasin että ollaan oikeilla huudeilla lähes oikeana päivänä, ja kun muutettiin suunnitelmia niin ettei jääty Crater Lakelle yöksi vaan käytiin vaan päiväseltään niin kerettiin seuraavaksi päiväksi Warm Springsiin (Oregon) jossa päästiin ekana päivänä katsomaan perinteinen aloitus kulkue ja rodeo, ja seuraavana päivänä tanssikilpailujen finaalit.

Ei isommin tiedetty mitä tapahtumalta odottaa joten se pääsi yllättämään ja siitä tuli yksi reissun kohokohdista. Ehdottomasti kun taas joskus päästään rapakon taakse reissaamaan, tsekkaan olisko näitä tapahtumia sopivasti reitin varrella (eikä haittaa vaikka vähän joutuis reitiltä poiketakin ;) )

Toisin kuin markkinoilta, tästä tapahtumasta ois kuvia vähä liiaksikin kun ei osaa millään päättää mitä laittais esille.

Tämmöisiä ehkä aavistuksen vähemmän tunnettuja kohteita meillä.

Oon kerännyt matkakuume-vihkooni jo hirvittävän määrän  kiinnostavia kohteita listalle siltä varalta kun joskus taas pääsee reissaamaan.

Jos sulla on jotain kivoja vinkkejä vähän tuntemattomimmista kohteista jenkeissä, niin laitahan kommenttia niin pääsen mahdollisesti haaveilemaan taas lisää ;)

1. Nämä tosiaan olivat tuntemattomampia kohteita, en ollut kuullut muista kuin State Fair -tapahtumista, jossa olen myös joskus käynyt. Pow-wow- kuulostaa todella hauskalta, täytyy pitää mielessä ja katsoa, jos joskus osuu kohdalle. Noihin joihinkin aavekaupunkeihin olisi kyllä hauska tutustua. Tiedän, että niitä tosiaan on, mutta ei ole vielä osunut kohdalle!

2. Hienoja paikkoja olette käyneet! Tuo Bodie on suosikkini ja lähtisin sinne mielellään vielä uudelleenkin. Jotenkin mulla päässä vippasi kun oltiin siellä, kun oltiin oltu aika korkealla vuoristossa muutama päivä ja kärsin vähän päänsärystä ja muusta. Sitten tuli vesisadekin ja meidän vierailu tyssäsi vähän lyhyeen vaikka kerettiin onneksi kiertää melkein koko alue.

Tuo Bolinas Bay ja koko se alue Marin Countyssä on kyllä hieno. Olen taas suunnitellut Point Reyesin suunnalle patikointireissua piakkoin. Ihan siihen Bolinaksen yläpuolelle.

Tuo maalaismarkkinat onkin ihan hyvä käännös County Fairille. Itse olen monesti puhunut vain maatalousnäyttelystä kun en kanssa keksinyt sopivaa nimeä. Kesätapahtumat on kyllä kivoja. Meidän lähistöllä on aina kurpitsafestivaalit ja valkosipulifestivaalit, jotka on tosi suosittuja. Valitettavasti tänä kesänä ei varmaan taas festareille päästä. Toivotaan kuitenkin parasta.

3. Vinkkejä ei oo, mut oli kiva lukea pienemmistä ja vähemmän tunnetuista paikoista. Tuo aavekaupunki kuulosti jännältä ja mielenkiintoiselta paikalta! Jenkeissä riittäis nähtävää vaikka koko loppuelämäksi (okei, ei se edes riittäis) - jostain kumman syystä on tullut käytyä siellä vaan kerran, joten paljon on vielä kokematta :)

4. Tuo Needles highway voisi olla kiva kokemus. Hienoimmat kokemukset ja nähtävyydet löytyvät usein vahingossa.

5. Juuri tällaisista paikoista on kiva lukea ja inspiroitua. Aineistoa sinulla näemmä olisi kirjoittaa omat juttunsa joka paikasta erikseenkin. Matkakuume-vihkon perustaminen tuntuu myös hyvältä ajatukselta, täytyypä tehdä se: )