Florida 2019 : Ekat leirintäyöt ja Key Biscayne

Meille selvis lähtiessä Helsinki-Vantaalta, että meillä on lipuissa väärä kellonaika sille, milloin saavutaan lopulliseen kohteeseen eli Orlandoon. Meidän lipuissa luki että Amsterdam-Orlando väli kestää 11h 9min, ja oltais perillä kasin aikaan illalla mutta ei, lento kesti pikkusta vajaa 10h ja oltiin perillä paria minuuttia ennen kello iltaseitsemää. Kelpas todellakin näin päin! Lento tuntui silti kestävän ikuisuuden koska Deltan kone oli tosi pieni ja meluisa. Muutakin moitetta on Deltasta, mutta en nyt rupea niitä tähän listaamaan.
Meitä muuten myös varoiteltiin että ollaan menossa perusteellisempaan turvatarkastukeen Helsingin päässä, mutta ei ne sitten ottaneetkaan, vaan seuraavaks samat varoitukset Amsterdamissa. Ei kelvattu tarkastettavaksi sielläkään. Ja vielä kerran jenkkeihin saapuessa sanottiin että turvatarastukseen mutta jälleen kerran todettiin että ei tarvikaan.
Mikähän juttu toikin sitten oli... on kyllä kauan jo mietitty, että ku tämänki verran mitä on jenkeissä reissattu niin pakollahan se joskus kohdille osuu.

No, perille päästiin ja saatiin auto alle. Tällä kertaa oltiin valittu autoluokaksi Compact, ja vaikka myyjä tiskillä kovasti yritti meitä saada upgradaamaan isompaan niin pidettiin päämme. Neljästä valittavana olevasta kaarasta valkattiin isoin, joka tällä kertaa oli Nissan Versa.
Ainakin toistaiseksi ei ole antanut valituksen aihetta!

Illasta ajettiin vaan puolen tunnin matkan päähän Lake Whippoorwillin KOA:lle, josta tuli meidän uus lemppari KOA. Vaikka niin lähellä kaupunkia, silti tosi kodikas ja viihtyisä paikka. Liikenteen ääniä toki sinnekin kuului mutta sitä ei yleensä voi näillä leikkareilla välttää kun pyrkivät tekemään ne sellaisiin paikkoihin mihin isoillakin asuntoautoilla on helppo tulla.

Seuraavaksi illaksi ajettiin sitten etelämmäs Ft. Lauderdalen KOA:lle jolla oltiin yövytty viimeksi 2016. Saatiin vieläpä sama telttapaikkakin sattumalta. Viimeksi muistettiin että tuo oli tosi kiva paikka mutta nyt ei oikeen kumpikaan oltu tyytyväisiä. Ehkä me on totuttu paremmalle tässä välissä..
Tuolla nimittäin lentokoneet leni yli jatkuvasti, Ft. Lauderdalen kenttä on niin lähellä. Lisäksi vielä ne normaalit liikenteen äänet, huonot vessa jne. niin e taideta enää palata kolmatta kertaa.
Ennen nukkumaanmenoa käytiin vielä pikaisesti shoppaamassa läheisellä koko USAN suurimmalla ostoskeskuksella Sawgrass Mills Mallsilla, josta löydettiin ku löydettiinkin Villelle uudet kengät. Se lähti reissuun tasan yksillä kengillä ajatuksena ostaa täältä ainakin yhet, ehkä kahet uudet.
Muuton nuo pari ekaa päivää meni ilman isompia aktiviteetteja, lähinnä nautittiin lämmöstä ja siitä että on LOMA!

Aamukosteutta Ft. Lauderdalesssa. Säätiedotuksen mukaan ilmankosteus tuolloin 99%..

Päivä kerkesi kirkastua ja lämpötila nousta +25 sillä välin kun käytiin aamu-uinnilla

Ft. Lauderdalesta jatkettiiin Miamin etelä-puolelle Key Biscaynen saarelle, josta olin saanut vinkkiä sekä netistä että paikallisilta, että sinne kannattaa mennä kun täällä alueella on. Meillä ei ollut etukäteen oikeen muuta tietoa paikasta kuin että siellä on majakka, kaunista luontoa ja rantoja.
Kaikkia niitä kyllä löytyikin!

Saarelle pääsi siltaa pitkin, josta piti maksaa tullimaksu (josta meillä ei ole hajuakaan paljonko se oli, ehkä joku 2$? Saaren päästä alkoi sitten piirikunnan puisto, jonne pääsymaksu oli 8$ auto (max 4hlö, muutoin +2$ per hlö)
Parkkipaikka löytyi hyvin ja kierreltiin lähes koko puisto, useampi tunti sinne tänne.  Sielä meni kivoja luontopolkuja ristii rastiin.
Myös polkupyöriä ois voinu vuokrata, mutta koska haluttiin kävellä myös rannalla ja käydä kahlaamassa meressä niin tultiin siihen tulokseen että pyörät olis vain edessä.

Majakkaan sai kiivetä ylös asti ihailemaan maisemia, ja kylläpä vain olikin upeat näkymät!
 Kovin korkea ei majakka edes ole, mutta kapea kylläkin. Korkealla majakan ympärillä kiertää kapea "näköalatasanne" josta pääsee näkemään joka suuntaan.
Ehdottomasti kipuamisen arvoinen paikka! (eikä maksa extraa!)
Korkeanpaikankammoiselle en tosin suosittele koska vaikka meillä ei kummallakaan ole korkeanpaikankammoa niin Villellä meinas tulla epämukava olo siellä.

Majakanvartijan tupa
Parkkipaikkojen läheisyydessä oli paljon katoksia, joissa saa grillata tai järjestää juhlia. Missään ei näin lukenut, mutta olettaisimme että katokset pitää varata etukäteen. Jokaisella katoksella oli nytkin sunnuntaipäivänä paljon porukkaa, ja ainakin kolmella katoksella juhlittiin jonkun pikkulapsen synttäreitä näkyvin ilmapallo- ym. koristein. Myös musiiikki soi noilla katosalueilla ja paikoitellen rannallakin kovasti. Ei laisinkaan häiritsevästi, vaan melkein päinvastoin että lisäsi sitä lomafiilistä. Lähinnä lattareita sieltä kaiuttimista kuuluikin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tämän vuoden Usan roadtripin suunnitelma julki!

Mitä maksoi 3kk roadtrip Amerikassa?