Pyöräilyä Evergladesissa

Key Biscaynestalähtiessä oli jo iltapäivä, joten ei keretty enää Evergladesin kansallispuistoon. Puoli kuudelta oltiin porttien takana ja kuudelta suljettiin puisto.
Sen verran oltiin googleteltu etukäteen, että 15mailin päästä tuosta Shark Valmey Visitor Centeristä löytyy leirintäalue joten päätettiin mennä sinne.
Kuten muutkin, tämäkin leirintäalue oli ihan valtatien vieressä mutta onneks tuo valtatie ei ollut kovin iso eikä liikennettä iltasella enää juurikaan, joten ei häirinnyt.

Se hieman häiritsi että suihkuja ei ollut, mutta vesivessat sentään. Leirintäalueen pikku "järveenkään" ei voinut pulahtaa kun sielä oli päivällä nähty alligaattori.
Mentiin nukkumaan jo seittemän maissa illalla, ja just viimeisen vessakäynnin jälkeen ku käveltiin teltalle kuului "järvestä" iso molskis. Katottiin kuinka alligaattori hiljaa kellutteli pinnalla, ehkä n. 100m päästä meidän teltasta. Huh!
Vaan kiltisti antoi meiän nukkua.

Evergladesin portit avattiin 8.30 ja me oltiin sielä jo silloin jonottamassa.
Sisäänpääsy oli 30$ per auto mutta mehän ostettiin taas America The Beautiful -passi jolla päästään kaikkiin luonnonpuistoihin vuoden ajan. Kesän reissulla niitäkin tulee taas useita!
Kyseinen passi maksaa 80$ per auto, ja sen voi rekisteröidä 1-2 nimiin.

Oltiin etukäteen jo katsottu netistä että tuolla Shark Valleyssa voi kiertää joko jalan, pyörällä tai opastetulla trolley bussilla.
Reitin pituus on 24km ja sieltä ei mene oikoreittejä, eli jos ei jaksa eteenpäin niin täytyy kääntyä takaisin.
Me haluttiin pyöräillä vaikka pidettiinkin 9$ tuntivuokraa per pyörä aika kalliina.
Se kuitenkin antoi varaa pysähdellä just sillon kun halus ja jäädä paikalleen vaikka pidemmäks aikaa jos siltä tuntui ja kuvattavaa riitti.
Trolleykin toki välillä pysähteli, mutta siinä mentiin muun ryhmän ja oppaan mukaan. Trolleylla reissu ois kestäny 2h ja hinta oli 25$.
Kävelijöitä me ei nähty tuolla muutoin ku ihan alkumatkasta, jostamenk kaks pientä kävelypolkua.
Pyörällä kiertämiselle oli arvioitu ajaksi 2-3h, mutta koska me pysähdeltiin jatkuvasti kuvaamaan niin meillä meni 3.3h.

Meidän eläinbongaussaldo oli seuraavanlainen :
87 Alligaattoria (joista 14 ihan vauvoja)
15 kilpikonnaa
1 käärme
Ainakin 3 erilaista kalalajia
~25 eri lintulajia, joista kuulemma pinkki "spoonbill" oli tosi harvinainen

Gaattorivauvat oli kyllä tosi söpöjä!! 2 vähän vanhempaa jo, 12 todennäköisesti aika vastakuoriutunutta.
Aikuisista alligattoreista osa lillutteli vedessä niin että ei näkyny ku vähän päätä, osa makas niin matalassa vedessä että näky puoleen kylkeen asti ja loput oli ihan kuivalla maalla, lähimmillään osittain sillä tiellä millä kuljettiin.
Alkuun ne jännitti muttasit niihin vissiin vähä tottu, ku ne vaan aina makas hievahtamatta. Loppumatkasta ei jaksettu enää edes pysähtyä kuvaamaan niitä.

Tämä oli yks ekoja gaattoreita joita bongattiin, meinas jäädä huomaamatta vaikka oli noin lähellä tietä.

Puolivälissä tuota 24km lenkkiä oli näköalatorni josta oli upeat näkymät silmänkantamattomiin Evergladesin luontoon kuin myös tornin ympärillä olevaan pieneen lampeen jossa uiskenteli sekä alligaattoreita, kaloja kuin kilpikonnia ja lampea reunustavilla puilla lintuja.
Lammen ympäri olisi mennyt myös kiva luontopolku, mutta se oli nyt meidän vierailun aikana suljettu agressiivisen alligaattorin vuoksi...

Loppujenlopuksi oltiin erittäin tyytyväisiä että oltiin päätetty kiertää nimenomaan pyörillä. Kuin myöskin että tultiin heti aamusta koska silloin ei ollut kuuma (itseasiassa ekat ehkä 10min pidin jopa takin päällä...) ja oltiin kutakuinkin ensimmäiset jotka lähti liikkeelle. Loppumatkasta rupes pyöräilijöitä olemaan paikoitellen ihan jatkuvana virtana.
Me saatiin melkeen puolet puistosta "ihan itsellemme" kun oltiin ajoissa liikenteessä.
Ja sitten oli vielä se, että kun palautettiin pyörät niin niillä oli päässy vuokrapyörät loppumaan! Siinä jotku odotteli että saivat meidän pyörät sitten.

2016 reissulla vierailtiin Evergladesissa kahdessa paikassa. Pohjoisessa Everglades Cityssä käytiin delfiiniristeilyllä ja etelässä Flamingossa nähtiin muutama manaatti ja kaks alligaattoria.
Kivoja paikkoja nekin, mutta jos joku pitäis valita niin tämä!
Täällä pääsi näkemään ja kokemaan enemmän.

1. Niin hienoja kuvia ja kertomuksia, ihan ku olis itsekkin matkalla. Ja nuo pikku alligaattorin pennut oli kyllä söpöjä �� t. HELI

2. Hyvä idea tuo pyöräily ja nimenomaan noin, että lähtee ajoissa liikkeelle! Kävimme Evergladesissa neljä vuotta sitten ja silloin ei bongailtu oikeastaan muuta kuin alligaattoreita, koska oli niin rutikuivaa, että linnutkin olivat häipyneet jonnekin. Me menimme valmiilla retkellä tuollaisen "turrejunan" kyydissä. Silloin oli kyllä ihan järkyttävän kuuma, joten pyöräily olisi ollut varmaan aika tuskaista, vaikka olisi lähtenyt ajoissakin.

3. Olipas teillä jännittävä pyöräretki! Olen itsekin käynyt Evergladesissa, mutta me liikuimme rämeellä veneellä. Aika kiva trippi sekin: näimme useamman alligaattorin sekä kaikenlaisia lintuja. Lähtöpisteessä sain myös pidellä alligaattorivauvaa käsissäni, mikä tietysti on varsin arveluttavaa huvia, mutta tuntui kyllä kivalta sekin. Ja niin söötti vauva...

4. Huikea määrä alligaattoreita! Muutenkin todella upean kuuloinen reissu ja ainakin eläimiä tulee tälläisellä matkalla bongailtua. :D