Tyttöjen reissu Pohjois-Norjaan

Kuten edellisessä postauksessa kerroin, lähdettiin siis kaverin kanssa Pohjois-Norjan kierrokselle ja jopa päästiin rajan yli alun auto-ongelmien jälkeen kolmantena matkapäivänä.

Rovaniemeltä siis posotettiin lähes yhtä kyytiä Näätämöön ja aina Kirkkoniemelle asti jossa käytiin iltapalalla thaimaalaisessa ravintolassa (joka muuten oli ainut ravintola joka löydettiin joka oli auki).
Muutenkin koko kaupunki oli aivan autioitunut tuolloin kaheksan aikaan (?) torstai iltana.

Päädyttiin ajamaan sit vielä melkeen pari tuntia kohti Varanginvuonoa kun ei löydetty mieleistämme leiriytymispaikkaa.
Leirintäalueita ei tuolla suunnalla ole laisinkaan, tai ainakaan ei löydetty sama millä kielellä googletettiin.

Loppujenlopuksi päädyttiin nukkumaan isohkolla levähdysalueella joka oli vastassa oikealla puolella tietä heti kun vuono ilmestyi näkyviin, jokusen matkaa Pykeijan risteyksen jälkeen.
Samalla levähdyspaikalla oli pari asuntoautoa ja päädyttiin mekin nukkumaan autossa.
Kyllähän siinä kelpas nukahtaa kirjaa lukiessa, kun katseen nostaessa näkymä oli tämä :

Kuvattua tuli myös koko meidän matkakirjasto, sen verran oli kertynyt tuota matskua mukaan että ei taitais ihan lyhyellä matkalla tulla luettua eikä varsinkaan meidän etenemistahdilla kun reissattiin lähes aamusta iltaan :D
Mutta hei, seuraavia reissuja varten!
Tai jos sitä nyt muutenki ois joskus jossain aikaa...
Näitä kirjoja oli alunperinkin ihan liikaa mukana, saatika vielä kirjakauppavierailun jälkeen... mutta hei puolustuksekseni sanottakoon, että tässä on myös Hetan kirjat ja niitä on melkein puolet! :D

Aamulla herättiin varhain kun aurinko paistoi suoraan silmiin. Ois voinut tietenkin sitäkin miettiä nukkumaan laittaessa, että mistä suunnasta aamulla paistaa  mutta ei osattu ku ihailla näkymää.
Heta vielä hetkosen jatkoi unia kun mä nappasin retkituolin ja luin pihalla hetken.

Aika aikaisin kuitenkin jatkettiin matkaa ja päädyttiin ajamaan vielä Varangin vuonon toistakin puolta aina Annijoelle asti.
Ensin käytiin kuitenkin ihailemassa Nessebyn kirkkoa ja sen jälkeen satuttiin hoksaamaan Mortensnesissa tienvarressa museokyltti ja kurvattiin parkkikselle.
Aivan mahtava ulkoilmamuseo! Itse museorakennuksessa ei ollut paljoa nähtävää, lähinnä turistikrääsää kaupan, mutta ulkona sitäkin enemmän!
Siellä on nähtävillä alueen asutusta aina 10 000eKr ajalta, tai siis se mitä siitä on jäljellä eli vanhimmista lähinnä hyvin hailakasti erotettavat kiviympyrät.
Yksi rakennus on kunnostettu näyttämään alkuperäiseltä, lisäksi löytyy mm. uhrikivi.
Ja ihania paikallisia pörröisiä asukkaita!

Pari tuntia vierähti tuolla kevyesti ja sitten olikin nälkä. Annijoen ainoalle (?) ravintolalle Lille Chilille tosi vahva suositus! Paikan chiliburger oli ihan super nam, ja tämä siis sellaisen suusta joka ei ravintoloissa yleensä ikinä tilaa burgereita koska ne vaan ei oo hyviä.
Tuolta sai monenlaista ruokaa ja mahat tuli todellä täyteen.

Annijoelta käännyttiin takasin päin ja kohti Nordkappia. Koska oli tuhraantunut auton takia aikaa Rovaniemellä, käytettiin nää pari ekaa Norjan päivää aika tehokkaasti ratissa että saatiin vähän kirittyä aikataulua että kerettiin sitten myöhemmässä vaiheessa vähän patikoidakin.

Maisemat oli ihanan vaihtelevat ja rannikolla ketokukkien loisto parhaimmillaan.
Nordkappista me ei tiedetty etukäteen muuta kuin että on manner-Euroopan pohjoisin autolla saavutettava piste, mutta muuten ei mitään. Ei siis edes sen vertaa että olis tiedetty paikalla olevan vierailijakeskus tai että koko paikkaan päästäkseen täytyy maksaa pääsymaksu (sen päivän kurssilla 32e/ hlö)
Koska kello oli jo kymmenen illalla, päätettiin jäädä sinne autoon yöksi sen sisältyessä sisäänpääsyyn. Asuntoautoja oli kymmeniä ja niiden ympärillä kunnon leirit grilleineen ja retkituoleineen.
Silloin kaipasin asuntoautoa itsekin, hitsi että olis ollut upea ihailla keskiyön aurinkoa siitä. Nyt oli niin kylmä tuuli että ulkona ei kyllä kauaa tarjennut.
Vierailijakeskus on muuten auki yhteen asti yöllä, että hyvin saatiin vielä tuohonkin aikaan rahalle vastinetta.

Nukkumaan mennessä tuuli ulvoi ja heilutti autoa, ja yöllä aurinko vaihtui kaatosateeseen.
Aamulla piti sitten hetki odotella että saatiin huuru pois ikkunoista että tohti lähteä ajamaan. Näkyvyys oli silti paikoitellen vain ehkä n. 5m luokkaa eli aika hitaasti saatiin tuolta ylhäältä körötellä.
Jos muuten olet kahvinjuoja, niin note so self - Norjassa ei tuumaa aina löytyä kahvipaikkaa joten pikakahvi on pelastus :D Itsehän en moisia nautintoaineita käytä mutta Hetalle piti aamusta löytää kahvia ja ajettuamme koko Honninvågin kylän läpi todettiin että ainut paikka joka oli auki, on huoltoasema joka oli ekana vastassa kun kaupunkiin tuli.

Kun aamukahvi oli saatu ja jotain pientä aamuevästä jotta saa päivän käyntiin ja sitten vaan lähinnä ajoa koko päivän kohti mitä...? No, päädyttiin ajella Hammarfestiin lounaalle. Fresh -ravintola tarjos meille todella hyvää vastinetta rahoille. Ruoka oli hyvää, ja sitä oli tarpeeksi.

Lounaan jälkeen kauppavarastojen täydennystä ja sitten kohti Altaa. Meillä ei ollut mitään varsinaista master plania, että miten tehdään ja päädyttin lopulta ajamaan vielä tunti Altasta eteenpäin kun löytyi niin kivan kuuloinen leirintäalue googlettelujen perusteella; Altanfjorddcamping. Ja olihan se. Tosi symppis paikanomistaja ei taaskaan antanut kahdelle pienelle tyttöselle telttapaikkaa, näytti lähinnä kauhistuneelta. Tai kai ois antanu, jos olis vaatimalla vaatinut mutta tarjous leirintämökistä melkein samaan hintaan houkutti useamman autossa nukutun yön jälkeen. Leirintämökki oli tosi perus, niinkun nyt yleensäkin leirintäalueiden mökit. Seinät, pedit ja pöytä. Mutta siis aivan täysin riittävä ja me tykättiin. Plusssana vielä miten iiiianat masemat oli ympärillä ja suoraan mökistäkin.

Illalla kierreltiin sitä aluetta vähän ja kuvattiin rantaa jne, ja sit vaa ihan chillattii ja luettiin mökissä kirjoja ja aamulla taas sit kirja kainaloon ja siihen verannalle auringonvalossa lukemaan kirjaa ja rauhallsesti syötiin hyvä aamupala ennen kuin jatkettiin päivän seikkailuihin.
Kyseisen leirintäalueen kuvauksessa nimittäin oli kerrottu, että vartin matkan päästä löytyis yksi Norjan helpoimmin saavutettavista jäätiköistä, Jokelfjordin jäätikkö joka on osa isompaa Oksfjordin jäätikköä (Norjan 9. suurin jäätikkö). Jokelfjordin jäätikkö on ainoa manner-Euroopan jäätiköistä, joka lohkeaa suoraan mereen.
Tuosta paikasta kirjotan vielä myöhemmin oman postauksen! Upea paikka oli, eikä paljoa porukkaa. Poronkakkaa sitäkin enemmän :D

Sitten olikin jo vähän nälkä. Kaivettiin parkkiksella trangia esiin ja kokkailtiin lounasta. Ja taas matka jatkui!
Vieläkään meillä ei ollut tarkkoja suunnitelmia mitä seuraavaksi, muuta kuin että Kilpisjärveä kohti mutta että ollaanko vielä yö matkalla vai ajellaanko jo Kilpisjärvelle vai koukattaisko vielä jopa Lyngenin alppien kautta.
Päätettiin vaan ajaa ja pysähtyä kun siltä tuntuu.
Päästiin jo niinkin lähelle rajaa kuin Birtavarreen, josta meille oli useampi tuttu suositellut käyntiä Gorsan kanjonilla.
Ihan huikea kohde tuokin, haluan joskus kyllä sinne telttailemaan ja pitemmästi patikoimaan.
Myös tästä tulossa oma juttunsa jossain vaihessa.

Kello oli sitten jo yhdeksän aikaan illalla kun tuolta lähdettiin niin todettiin että ajetaan nyt vaan Yykeänperään josta löydettiin super kiva leirintäalue, Olderelv Camping.
Saunakin oli päällä, mutta kuumaan suihkuun ois tarttettu kolikoita ja eihän meillä ollu, respakin siinä kohtaa jo kiinni joten ei voinu vaihtaakaan eli vähän oli kylmää mutta pesulla oli käytävä.

Aamusta sitten kohti Kilpisjärveä ja Saanaa, joka oli päätetty huiputtaa.
Tuolloin aamulla oli vielä parkkiksella hyvin tilaa ja menomatkalla ei vielä juurikaan vastaantulijoita, tosin paljon oli porukkaa siellä täällä polun varressa lepäämässä kun onhan se nousu vaikkei kilometreissä pitkä matka olekaan! (4km)
Niin upeat maisemat kyllä, ja hauskaa miten selvästi maisemasta näkee mistä raja menee kun rupeaa näkymään korkeampia huippuja.

Takaisin tullessa olikin jo selvästi enemmän vastaantulijoita, niinkun tyyliin joka 10m väli.
Parkkipaikalla viimeistään tuli selväksi Kilpisjärven suosio matkailijoiden keskuudessa. Jatkuva virta paikkaa jonottavia autoja ja ylipäätään se ihmismäärä sielä jokapuolella.
Jossain kohtaa oli mietitty että vieläkö ollaan yksi yö jossain matkan varrella, mutta päädyttiin ajamaan  sitten kotiin asti.
Oli ilmeisesti sekä nelijalkaisilla että kaksijalkaisella ollut ikävä, niin lämmin vastaanotto saatiin :D

Mahtava reissu kaikenkaikkiaan ja lisää postauksia tulossa sekä tältä että toukokuun Suomen reissulta kunhan jossain välissä kerkiän.
Uutta reissuakin on jo Pohjois-Norjaan suunnitteilla parin viikon päästä, näillä näkymin Senjan / Lofoottien suuntaan.
Vinkkejä otetaan vastaan, erityisesti luontokohteista ja kivoista päiväpatikkareiteistä sekä leirintäalueista!

1. Upealta vaikutti teidänkin reissunne. Kiitos tarkasta kuvauksesta. Tässä tuonne mieliville vähän lisää kuolattavaa :-)
    ja

2. Rakastan alhaalla roikkuvia pilviä! Paitsi jos ne jymähtävät paikalleen koko päiväksi. Joskus selailin kirjaa, jossa esiteltiin 100 eri pilvityyppiä, tuli se mieleen, mitähän noi pilvet viralliselta nimeltään?! ;-)

3. Hienoa, että onni kääntyi ja teillähän oli upea reissu Norjan puolella! Hienoja maisemia tuntui olevan kaikilla tauko- ja yöpymispaikoilla. Ja aika kunnioitettava määrä kirjoja tosiaan mukana. :D Mulle käy aina niin, etten reissuilla melkein malta lukea kirjaa, varsinkaan road tripeillä, koska oon koko ajan niin täpinöissä.

4. Upeita maisemia, onneksi pääsitte tosiaankin matkaan ja saitte autojutut korjailtua! :) Mekin juuri Senjalta ja Lofooteilta palasimme, oli huikea kokemus ja onhan nuo Pohjois-Norjan maisemat vaan ihan omaa luokkaansa. Itse pidin Senjan maisemista enemmän kuin Lofoottien, mutta molemmat silti huikea kokemus. Lampaita oli hauska ihastella matkan varrella, kun niitä vaelteli välillä pitkin tien vierustoja. Leirintämökkejä hyödynsimme itsekin, ne on ehdottomasti paras valinta, jos ei ole telttailumahdollisuutta tai haluaa vain vaihtelua telttaan. Sekä Senjalla että Lofooteilla on niitä monia. Suosittelen myös valassafaria Vesterålenin saarilla, jos aikaa riittää! Olen niistä tekemässä blogipostausta pian myös. :) Täytyy laittaa tämä Nordkapp itse nyt korvan taakse tulevia Norjan matkoja ajatellen, sillä vaikuttaa upealta sekin!

5. Voi ihanuus mitkä maisemat! Kyllä olisi mahtavaa päästä kiertämään Norjaa kun sitä on jo niin monta vuotta tässä suunniteltu. Tänäkin kesänä piti mennä.. mutta näinpä ollaan sitten jumissa täällä Kaliforniassa. Siis varmaan siellä minne te olisitte halunneet... ha ha. Vaihdetaanko paikkoja? Ihanaa kun olet päässyt reissuun ja uusikin matka jo suunnitteilla.