Rooma tammikuussa 2016

Joulukuussa koettiin ahaa-elämys että oispa kiva tehdä joku pienempi reissu ulkomaille, kun seuraavaa "kunnon" reissua saa odottaa pitkälle 2017 kesään/syksyyn saakka.
Pikainen katsaus meidän vakkari matkabongaussivustoille (eli lentodiilit.fi ja Top10matkatarjoukset) tiesi kertoa parhaaksi vaihtoehdoksi Rooman.
Pitkää viikonloppua pitemmäksi ei ollut mahdollista lähteä, mutta sen verran kyllä antoi menot ja työt periksi ja niin varattiin matkat siltä istumalta.

Molemmat oltiin oltu Roomassa aikaisemminkin, Ville joskus 2000 luvun alkupuolella ja mä muistaakseni 2010 tai jotain sinne päin, joten helpotti suunnittelua kummasti kun oltiin nähty ne "päänähtävyydet" jo ennestään, saatiin keskittyä ihan vaan rentoon olemiseen ja käsi kädessä kulkemiseen - ja tietenkin syömään hyvin.

Aamulla aikaisin oli lähtö Helsingistä, ja oltiin perillä jo yhdeksän aikaan paikallista aikaa. Vietiin kamat hotellille ja lähdettiin kävelylle vähän tutustumaan hotellin lähikortteleihin. (hotelli oli muuten aivan ihana, mutta aamupala oli hieman hassusti järjestetty, huoneeseen tuotiin parina päivänä mitä oli "tilattu" ja parina päivänä sitten sai käydä viereisessä kahvilassa aamupalalla hotellin piikkiin. Kummoiset aamupalat ei olleet kummassakaan, mutta kyllä sillä pahimman aamunälän selätti...)
Hotelli oli siis lähellä Pyramide metroasemaa, vajaa 10min kävelymatkan päässä.
Lähdettiin vielä käymään keskustassakin, käveltiin vaan siellä täällä ja nautittiin siitä ettei ollut mihinkään kiire, katseltiin ihmisiä ja hienoja rakennuksia, nautittiin tunnelmasta.
Verrattuna meidän edellisiin vierailuihin Roomassa oli katukuvaan ilmestynyt aika reippaasti aseistautunutta porukkaa eikä oikeen päästy koko matkan aikana selvyyteen että tekikö se olon turvattomammaksi vai turvallisemmaksi.

Muutamia kuvia ekalta päivältä :

Palattiin takasin hotellille jo alkuillasta, käytiin alakerran ravintolassa syömässä ja pistettiin maate kun oltiin ihan poikki aikaisen aamuherätyksen takia.

Seuraavat pari päivääkin kului hyvin leppoisissa merkeissä, juhlittiin meidän vuosipäivää ja käytiin vähän paremmassa ravintolassa syömässä Campo Dei Fiorin paikkeilla ja löydettiin mulle aivan unelma talvitakki, erikoinen villakangastakki joka oli hieman poikkeavalla leikkauksellaan mulle aivan super passeli ja se oli rakkautta ensi silmäyksellä! Ei siinä paljoa viitsinyt hintalappua vilkuilla, pakko se oli saada.

Viimeisenä päivänä päätettiin lähteä käymään Via Appia Anticalla, jossa kumpikaan meistä ei ollut käynyt aikaisemmilla kerroilla ja mulla oli jäänyt kovasti kaivelemaan koska se oli tie jonka halusin nähdä. Kyseessähän on siis VANHA tie kuten nimikin kertoo, ensimmäinen osa tiestä on valmistunut 312 eaa. Tie johti Roomasta Neapoliksen kautta Brundisiumiin.
Just tuolle päivälle sattui reissun lämpimin päivä, joten saatiin talsia tietä pitkin hihattomassa paidassa vaikka muuten sai aikaisempina päivinä olla jopa tuo mun uusi takkikin käytössä kun etenkin iltaisin oli sen verran viileää että tälläinen vilukissa oli "talvitakista" vain tyytyväinen...
Via Appia oli paljon enemmän mitä me oltaisiin voitu kuvitella, talsittiin sitä aika pitkästi ja sen kyllä huomas jaloissa seuraavana päivänä :D
Suurimmaksi osaksihan tie on kunnostettu ja sillä on myös autoliikennettä, mutta löytyypä tuolta ihan aitoa alkuperäistä kivitietäkin jota kävellessään sitä kuvitteli miltä siellä on näyttänyt vuosisatoja, tuhansiakin sitten. Nautiskeltiin kahvit ja leivokset kadunvarsikahvilassa ja kun siitä lähdettiin jatkamaan matkaa, joutui pari kertaa hieraista silmiään että mitä sieltä oikein tulee vastaan??
Lampaitahan ne, pirun iso katras vielä. Eikä niillä ollut ketään niitä paimentamassa, vaan ihan iteksiin sielä tiellä liikkuivat niinkuin lystäsivät. Olihan se vähän absurdi tunne kun ei kuitenkaan oltu kaukanakaan suurkaupungin keskustasta, ja yhtäkkiä vastassa on koko tien leveydeltä lampaita, jotka hyvä ettei päälle kävele.

Päkättimien poistuttua käveltiin vielä tovin matkaa eteenpäin ja satuttiin yhden portin kohdalle, joka meni kauniiseen puutarhaan. Missään ei lukenut että paikka oli auki yleisölle, ei ollut mitään opasteita, mutta joku mun päänsisällä vaan sanoi että mene tuonne.
Ville seuras perässä ja kun päästiin puutarhaan meinas molemmilta loksahtaa leuat lattiaan.
Oltiin jonkun ikiaikaisen talon raunioilla, upea puutarha ympärillä ja siellä täällä löytyi opastekylttejä englanniksi missä kerrottiin talon tarinaa. Syvemmälle puutarhaan mentyä löydettiin todella komea kartano, jossa oli enemmänkin esittelyä alueen historiasta.

Suosittelen kaikille Roomassa kävijöille Via Appiaa lämpimästi!! Meidät se ainakin yllätti erittäin positiivisesti.

Seuraavana aamuna oli taas aikainen lähtö kotia kohti, ja vaikka allekirjoittanut ei ole tippaakaan kaupunki-ihminen niin kyllä varmasti Roomaan palataan taas tulevaisuudessa. Italiassa on jotain tiettyä charmia, myös isoissa kaupungeissa joista tosin en ole nähnyt Rooman lisäksi kuin Milanon...

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tämän vuoden Usan roadtripin suunnitelma julki!

Gibraltarin ihanat apinat

Mitä maksoi 3kk roadtrip Amerikassa?