Auton vuokraamisesta ja ajamisesta USA:ssa


En nyt tiedä olenko tarpeeksi kokenut neuvomaan, mutta koska multa usein kysellään autoilusta ja auton vuokraamisesta jenkeissä niin ajattelin jotta kokoampa omat ajatukset postaukseksi.

Eihän sitä kokemusta ole vasta kun viiden reissun verran, joskin ajallisesti toki lähemmäs puolen vuoden ajalta ja kilometrien verran ööh, oliskohan joku 50 000km. Ihan näin hatusta vedettynä.

Auton vuokraus

Auto kannattaa vuokrata hyvissä ajoin ennen reissua. Kahdestakin eri syystä, nimittäin vuokraushinnat kallistuu mitä lähemmäs ajankohtaa tullaan ja toisekseen sesonkina tietyt kokoluokat voi hyvinkin olla myyty loppuun.


Me ollaan vuokrattu auto pääsääntöisesti siinä 4-6kk ennen reissua ja mitä oon hintoja seuraillut niin siinä 5-7kk ennen ajankohtaa ne on edullisimmillaan. Hintoja ja eri vuokrafirmojen ehtoja kannattaa vertailla ennen vuokrausta, ne voi nimittäin vaihdella paljonkin.

Meillä on kokemusta kahdesta eri vuokraussivustosta, AutoEurope ja RentalCars. Molempien kautta voi vuokrata usealta eri vuokraamolta. Vuokraamoista ollaan käytetty Thriftyä, Hertziä, Alamoa ja Dollaria. Kaikki vuokraukset on sujuneet ongelmatta ja autot pelittäneet hyvin.
Asiakaspalvelun tasossa on ollut kyllä hurjasti vaihtelua mutta haluan uskoa että ne on kiinni enemmän yksilöstä kuin koko firman asenteesta.

Yhden auton kanssa meillä on ollut ongelmaa että kovemmissa vauhdeissa se vihelsi mikäli oli sivutuuli, sekin oltaisiin saatu käydä vaihtamassa toiseen mutta se meni sellaiseksi sähläämiseksi että päätettiin ajaa sillä loppuun asti. Ei se sitten loppumatkasta enää edes viheltänyt...

Autot on poikkeuksetta automaattivaihteisia, ainakaan ei ole kertaakaan millään vuokrafirmalla nähty valikoimissa manuaalivaihteisia.

Verrattuna moniin Euroopan kohteisin autonvuokraus on tuolla melkoisen kallista. Esim. Espanjassa taidettiin maksaa vuonna 2014 n. 3e /vrk, kun taas jenkeissä halvin hinta mitä oon ikinä nähnyt oli 21e /vrk.  Pääsääntöisesti me on taidettu maksaa n. 23-25e /vrk
Huomionarvoisa seikka on, että jos vuokra-aika on pitkä kuten meidän 3kk kestäneellä häämatkalla, kannattaa vuokrata auto pätkissä. Koko tuolle 3kk pätkälle nimittäin vuokraus ois maksanu lähes 10 000e, kun taas  kun puolitettiin tämä kahteen n. 1,5kk pätkään niin hinta oli yhteensä n. 2500e. Melkoinen säästö, sanoisin...
Myös lyhyet vuokraukset on kalliimpia, esimerkiksi äsken tarkistettua Los Angelesista 3 päivän autonvuokra olisi ollut halvimmillaan 35e/vrk, kun taas kolmelle viikolle halvin hinta oli n. 24e/ vrk.


Jokaisesta kuskista pitää maksaa erikseen, ja alle 25-vuotiaiden pitää maksaa vielä kalliimpi hinta.
Jos esimerkiksi auton päivävuokra olisi 23e, pitäisi jokaisesta lisäkuskista maksaa vielä erikseen x-määrä. Tyypillisimmillään tuo lisähinta on ollut 7e/vrk/lisäkuski. Alle 25v sit vielä enemmän.

Perusvuokrahintaan sisältyy kaikki pakolliset vakuutukset, ja lisävakuutuksia me ei oo koskaan otettu kun on katsottu että perusvakuutukset on ihan riittävät.
Joskus oon nähnyt myös erikoistarjouksia joihin sisältyy lisävakuutuksia. Tyypillisemmin erityistarjouksiin kuitenkin sisältyy lisäkuskit (1-4), navigaattori tai tankillinen bensaa.

Muutamaan otteeseen on otettu tuo lisäkuskien tarjous, muulloin on menty vaan yhdellä "virallisella" kuskilla vaikka totuuden nimessä sanottakoon että kyllä me on molemmat jokaisella autolla ajettu...


Auto luovutetaan aina tankki täynnä, ja mikäli eri erikseen ole sovittu niin se myös palautetaan tankki täynnä.
Pari kertaa meillä on ollut myös tuo tarjous missä tulee tankillinen bensaa kaupan päälle, silloin auton saa siis palauttaa mahdollisimman tyhjällä tankilla. Kovin iso etu se ei ole, nimittäin bensa on tuolla niin paljon halvempaa että esimerkiksi tällä edellisellä reissulla me ei saatu meidän standard-luokan Nissan Versaan ei saatu kertaakaan tankattua edes 20$ kerralla, vaikka pari kertaa se kerkes tosi tyhjäksi. (tämän päivän kurssilla tuo olis n. 17,5e)

Me ollaan joka kerta vuokrattu auto suoraan lentokentältä mutta monissa kaupungeissa on vuokraamoita myös ihan kaupungilla. Jostain kuulin joskus että lentokentältä on kalliimpi vuokrata, mutta mitä olen itse näitä vertaillut niin en ole kyllä huomannut.
Ja käytännöllisempäähään se on muutenkin lentokentältä ottaa.

Vuokrauksessa kannattaa ottaa humioon myös se, että jos palauttaa auton muualle kuin mistä sen on vuokrannut niin hyvin suurella todennäköisyydellä tulee vielä erillinen jättömaksu joka useimmissa paikoissa on 500e.
Me on aina palautettu samaan paikkaan, joten omakohtaista kokemusta ei jättömaksuista ole mutta olen kuullut että jotkut olis onnistunut saamaan hyvän diilin myös kysymällä suoraa vuokrafirmasta, niillä saattaa joskus olla auto esim Los Angelesin toimistolla joka on ajettu New Yorkista ja se tarvis saada takaisin New Yorkiin joten jättömaksu voi olla edullisempi tai jopa ettei sitä ole ollenkaan.
Tämä siis jos hyvä säkä käy.
Saman osavaltion sisällä saattaa myös olla poikkeuksia että jättömaksua ei peritä kunhan palautetaan samaan osavaltioon mistä vuokrattiin.

Näinkin on joskus käynyt. Yhden yön aikana satanut lumimäärä Cooke Cityssä, Yellowstonen koillispuolella. Luonnollisesti meillä ei ollut mitään lumiharjaa, skrapaa tai muutakaan mutta hätä keinot keksii - hotellihuoneesta löytynyt pieni muovinen "jääkippo" toimi niin lumien putsauksessa auton päältä kuin myös lumikolana jotta saatiin tuo n. puolen metrin pätkä autolta tielle sen verta selväksi, että saatiin auto kinoksesta liikkeelle.


Kun sitten autoa menee noutamaan, ohjaa työntekijä sinut tiettyyn "välikköön" parkkipaikalla jossa on x-määrä autoja joista valita. Viimeisimmällä reissulla tais olla vähiten vaihtoehtoja, vain 4.
Varausvaiheessa siis yleensä valitaan pelkkä autoluokka jossa ilmoitetaan esimerkki automalli, et siis ollenkaan välttämättä saa juuri sitä automallia.
Joskus vuokraamot buukkaa suosituimmat kokoluokat yli jolloin saatat saada kokoluokan korotuksen veloituksetta.

Meillä autoja on ollut neljästä kokoluokasta ; compact, standard, full-size ja SUV.
Maasturi eli SUV vuokrattiin kun oltiin reissussa kaveripariskunnan kanssa ja täytyy sanoa että pienemmällä ei kyllä olis pärjännyt. Auto oli niin täyteen pakattu että vitsailtiin että takapenkille joutui mennä "jalka-perse-jalka" menetelmällä, eli asetellen ensin sisimmäisen jalkansa sopivaan koloon, sitten istumalla ja taas asettelemalla ulommaisen jalkansa sinne minne mahtui.
Takaluukkuun ei olis mahtunut edes vesipulloa enempää ja takapenkillä keskimmäinen istuin oli lähes kattoon asti täynnä, ja kuskia lukuunottamatta kaikkien jalkatilat myös.
No, olihan meillä 4 hengen telttailuvarusteet, kylmälaukut jne.




Kun auto on valittu, kannattaa se käydä vielä perusteellisesti läpi että ei ole mitään lommoja/naarmuja, ja mikäli on,  ilmoittaa siitä ennen kuin hyppää rattiin jotta et joudu itse maksamaan kuluja mikäli niitä ei ole aiemmin huomattu.
Pääsääntöisesti autot on niin uusia, että ovat tosi hyväkuntoisia. Pari kertaa ollaan saatu alle auto, jolla on ajettu vaan pari tuhatta mailia ennen meitä. Joka kerta on saatu joko saman vuoden vuosimallin auto tai korkeintaan vuotta vanhempi.

Nyt kun on niin useaan kertaan autoa vuokrattu, meille on muodostunut pientä muutta meille tärkeää juttua mitä autolta halutaan jos vaan mahdollista ; ensinnäkin pitää ehdottomasti olla mukiteline (tästä ei voi tinkiä koska Villellä on lähes päivittäin takeaway kahvi ajaessa)  ja toisekseen satelliittiradio. Tavallinen radio on ihan mälsä! Pitäähän sitä nyt olla oma radiokanava heville, rockille, countrylle ja ihan etenkin Elvikselle!
Myös taskut etupenkkien selkämyksessä on ollut meillä kovalla käytöllä, ja niitä ei tosiaan jokaisesta autosta löydy. Niihin saa niin hyvin talteen kaikki pikkujutut joita päivittäin tarvii eivätkä huku muun tavaran sekaan.

Tien päällä

Bensan hinta on tosiaan huomattavasti Suomea halvempi, n. neljäsosa Suomen hinnoista.
Nyt viimeisimmällä reissulla ajettiin 4070km ja bensoihin meni euroissa 120e, kun taas Suomen päässä ajettiin Kokkolasta Helsinkiin ja takaisin yhteensä n. 1000km ja bensaa meni molempiin suuntiin 60e eli yhteensä samainen 120e! Tuntuu ihan hullulta.

Tiet on yleisesti ottaen hyvässä kunnossa ja Suomen teihin verrattuna isoja, sekä liikenne sujuu hyvin.
Isoin tie mitä meidän kohdalle on sattunut taitaa olla 7 kaistaa YHTEEN suuntaan.
Suomalaiset valtatiet on tuolla melkeen kuin "pikkuteitä".

Päällystämättömiä teitä ei yleensä ole merkitty tiekarttoihin. Ei ollut tätäkään. Bodie, Kalifornia

Hyvin tyypillinen 3-kaistainen moottoritie Nevadassa

Välillä on sitte vähä mutkaisempaa...Mt Ruhsmore

Taannoisella reissulla tuli jälleen kerran todettua miten paljon kivempi on ajaa vanhanaikaisen kartan perusteella kuin navin armoilla.
Navihan tietenkin veisi vaan isoja moottoriteitä pitkin (ja niitähän tuolla siis riittää!) mutta me kun tykätään ennemmin ajaa pikkuteitä niin ei taaskaan toteltu navia vaan katsottiin kartalta mieluisampi reitti.
Siis sitten, kun saatiin kartta hommattua. Oltiin nimittäin unohdettu aiemmalla reissulla ostettu tiekartta kotiin.
Pari päivää yritettiin pärjätä navilla mutta todettiin että se oli ihan perseestä.
Ainakin meille roadtrippien tarkoitus on nähdä muutakin kuin pelkkää monikaistaista moottoritietä joilta ei pahimmillaan näe edes minkäänlaisia maisemia.


Iltaisin yritettiin googlemapsista katsella vaihtoehtoisia reittejä mutta eipä niitä tienpäällä enää muistanut kun ei ollut karttaa nenän edessä.
Useampi päivä sitten etsittiin karttoja kaupoista huonolla menestyksellä.
Ei ollut supermarketeissa (edellinen kartta ostettu Walmartista) eikä huoltoasemilla, koska kukaan ei kuulemma enää osta niitä.
Lopulta kysyttiin muutamalta jenkkiystävältä apua ja Kari osas opastaa meidät ihan kirjakauppaan josta vihdoin löytyi, sielläkin tosin tuo oli viimeinen laatuaan. Nimittäin sellainen jossa oli myös kaikkien kansallispuistojen kartat, sekä lyhyet kuvaukset niistä ja päänähtävyyksistä.
"Tavallisia" tiekarttoja sieltä löytyi kyllä pariakin erilaista.

Eli jos joskus jenkeissä tarvit tiekarttaa, ota suunnaksi esim Books A Million -kirjakauppa.
Ainakin meidän ajonautinto lisääntyi hurjasti kartan oston myötä.

Yosemite

Pelkällä tiekartalla ei silti pärjäis joten kyllä meilläkin navi on aina mukana. Pari ekaa reissua yritettiin pärjätä Googlemapsin avulla, mutta ostettiin sitten lopulta navi.
Mikäli reissu kestää enemmän kuin viikon, ei navin vuokraus edes kannata kun samalla hintaa saa jo oman.

Tietulleja on joissakin osavaltioissa paljonkin ja niiden välttelyssä navi onkin oikein oiva apuväline. Siitä huolimatta on onnistuttu lähes joka reissulla sössimään niin, että perästä on kuulunut ja vuokrafirmalta tullut lasku perään tietullista. Jotku tietullit on pystynyt maksaa netissä jälkikäteen muutaman päivän sisällä, mutta joissakin olis pitänyt olla autossa lukulaite joka automaattisesti laskuttaa kyseistä autoa ja me ei olla löydetty kaikille tietulleille muuta keinoa.
Näitä lukulaitteita ne kauppaa mukaan vuokrauksen yhteydessä mutta niidenkin hinta on niin suolainen että etenkään pidemmälle vuokrareissulle sitä ei kannata missään nimessä ottaa. Tulee paljon halvemmaks maksaa "sakkomaksut" vuokrafirmalle jälkikäteen.
Ainuttakaan sellaista tietullia ei olla nähty missä olis voinut maksaa käteisellä tai kortilla tai ylipäätään mitkä ois ollut "miehitettyjä" kaikki toimii automaationa.
Golden Gaten tietullin sai maksettua jälkikäteen puhelimitse jättämällä luottokortin tiedot automaattiin - MUTTA! Se samperin puhuva pää ei yhdellä kerralla millään tunnistanut meidän puhetta ja sama miten selkeästi me yritettiin kortin numero sille sanella se hoki aina "I heard zero" sama minkä numeron sille sanoi. Neljä ihmistä yritti aikansa saada numeroa lueteltua oikein mutta viimein annettiin periks ja maksettiin kiltisti sakot myöhemmin. Muutaman dollarin tietullista tuli siis parinkymmenen dollarin maksu.
Muilla kerroilla maksu on onnistunut myös tuolla puhelinautomaatilla ihan mainiosti.


Me ollaan otettu tavaksi ottaa kuva auton kilometrimittarista aina ennen ja jälkeen reissun jotta nähdään paljon tulee ajettua. Pelkkä trippimittari kun ei meidän reissulla läheskään aina riitä.

Ekalla reissulla yövyttiin muutama yö autossa. En kyllä ymmärrä miten saatiin kaikki meidän kamat mahtumaan etupenkille, koska siis kaadettiin takapenkit ja nukuttiin siinä päällä puoliks takaluukussa. Sillon pelättiin karhuja muka niin paljon, ettei tohdittu Yellowstonessa tai Yosemitessa nukkua teltassa. Nykyään moiset ajatukset hymyilyttää, mitä ihmettä me oikein kuviteltiin, että karhuja tulis ovista ja ikkunoista?


 Sellaisia kokemuksia ja vinkkejä :)
 Olisko sulla jotain oleellista tai vähemmän oleellista lisättävää mitä unohdin tästä postauksesta?


Kommentit

  1. Kiitos hyvistä vinkeistä, unelma olisi päästä autoilemaan Amerikkaan! Aika kallista, jos jättää auton eri paikkaan. :O Yllätyin kerran, kun vuokrasin auton Sveitsissä ja palautin Ranskan puolelle, ettei siitä mennyt juurikaan lisämaksuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä jos vinkeistä oli hyötyä!
      Joo jättömaksu tekee kyllä äkkiä puolet lisää laskuun. Mutta me ei olla koettu tätä yleensä ongelmaksi, kun kiinnostavia reittejä riittää niin että on aina voitu ajaa yhtä reittiä paikkaan X ja toista reittiä takaisin lähtöpaikkaan niin on saatu näppärästi autokin palautettua samaan paikkaan.

      Poista
  2. Hienoja juttuja, itsellä on kameralaukkussa tuplaUSB autolaturi. On tullut myös tavaksi ottaa autosta kuvat ulkoa ja sisältä niin ei joudu turhaan maksumieheksi.

    USA Roadtrip kiinnostaa varsinkin nyt kohteenamaailma.fi vieraspostauksen jälkeen, missä Ili avasi automatkailu ideoita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Me otettiin kans ekalla reissulla kuvat ja jopa video autosta, mutta jälkimmäisillä reissuilla ei oo otettu kun on huomattu että niitä ei kukaan edes oikeen katso kun ne palauttaa :D

      Hyvä vinkki toi autolaturi muuten! Nyt varmaan viimeisissä 4 autossa mitä on vuokrattu on ollut ainakin 3 USB paikkaa jo ihan itsessään, varmaan kun on niin uusia autoja. Eli jos sattuu vanhempi auto niin varmasti tulee tarpeeseen.

      Poista
  3. Roadtrippailu on kyllä aivan parasta! Viime vuoden maailmanympärimatkan yhteydessä tehtiin 2 viikon roadtrip Kalifornia-Nevada-Arizona, jonne haaveilen palaavani uudelleen mahdollisimman pian. Samalla matkalla autoiltiin myös Uudessa-Seelannissa ja Australiassa, mutta tuo USA:n seikkailu jäi kaikkein upeimpana mieleen. Olisi mielenkiintoista nähdä myös etelävaltioita ja ajella koko länsirannikko Kaliforniasta Seattleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä sitä vaan niin paljon enemmän näkee kohteesta, kun nappaa auton alle. Pääsee tutustumaan ihan eri juttuihin kuin pelkällä kaupunkilomalla.
      Oonkin kaikille aina sanonut, että jenkkeihin ei kannata lähteä ilman että vuokraa autoa ja lähtee vähän kauemmaskin.
      Ainaki ite on oltu sitä mieltä, että se "aito" jenkkilä ei oo sielä kaupungeissa.
      Tulevan kesän 4vko reissu ei sisälläkään ainoatakaan kaupunkia, pelkkiä luontokohteita. (no okei, kai se täytyy tuo Bozeman laskea kaupungiksi, sinne siis lennetään, mutta pienenpieni paikka se on verrattuna "normaaliin" jenkkikaupunkiin)

      Poista
  4. Kiitos varsin kattavasta listasta. Meillä ei ihan noin paljon ole vielä kertynyt kilometrejä Jenkeissä, mutta jonkin verran kuitenkin. Mahdollisesti loppuvuodesta taas saldoa kartutetaan lisää. :)

    Minulla on vain huonoja kokemuksia dedikoidusta navigaattorilaitteesta. Erityisesti karttojen kivikautisuus harmitti laitteen ostettuani. Päivitys ei auttanut asiaa. Google Mapsiin sen sijaan olen ollut hyvin tyytyväinen. Etenkin Jenkeissä se toimii todella hyvin ja osaa neuvoa myös järkevästi haasvata usean risteyksen yhdistelmät, joita välillä sattuu reiteille. Käytän 7 tuuman tablettia navigaattorina, isommalta näytöltä näkee enemmän karttaa kerralla.

    Minä olen kokenut vuokra-autot Jenkeissä Eurooppaa edullisemmiksi. Tosin kun nyt mainitsit verrokiksi Espanjan, niin tajusin etten tätä vertailua olekaan tehnyt. Espanja lienee Euroopassa selvästi edullisin maa, missä olen autoja vuokrannut. Italiassa esimerkiksi auton vuokraaminen on huomattavasti Jenkkilää kalliimpi. Farmariauto maksoi Italiassa viikolta saman verran kuin citymaasturi Jenkeissä melkein kolmelta viikolta.

    Mittarin lukemia minäkin kuvailin kännykällä ensimmäisellä vuokrauskerralla, mutta sitten huomasin turhaksi, koska ne lukemathan löytyvät kuitista. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ooooh, en tiennytkään että kuitistakin löytyis tuo kilometrimäärä, kiitos tiedosta! Pitääkin tulevalla kesän reissulla tutustua asiaan! Ei tarvis aina muistaa ottaa kuvia :D

      Mihis ootte suuntaamassa loppuvuodesta?

      Poista
  5. Meillä on aika monta autoreissua Amerikassa takana. Ensimmäiset 90-luvulta ja viimeisimmät parin viikon takaa. Ensimmäisillä kerroilla olimme paperikarttojen varassa, mutta nykyään on Google Maps offlinessa sekä lisäksi aina ostetaan kuukauden rajaton datapaketti kännykkään, josta jaetaan netti koko perheen puhelimiin. Näin näkee realiajassa matkaan varattavat ajat (kaupunkialueilla on paljon ruuhkia).
    Autot kannattaa tosiaan tutkia ennen vuokrausta. Itse yleensä vielä valokuvaan auton ennen vuokraamosta lähtöä ja varsinkin, jos on valmiiksi jotain jälkiä.
    Aikoinaan lasten ollessa pienempiä, ostimme kaupasta aina turvaistuimet autoon, koska vuokrahinnat ovat aika kovia. Olemme antaneet istuimet matkan lopussa vuokraamossa autoa vuokranneille lapsiperheelle tai hotellin/autovuokraamon henkilökunnalle. Ovat olleet aina hyvin tyytyväisiä.
    Autojen vuokrahinnoissa on suuria eroja. Itse olen useimmiten varannut auton Ebookersin sivujen kautta. Viime kesän reissulla varasin auton Happy tours USA:n kautta. Oli halvin vaihtoehto, kun auto otettiin Houstonista ja jätettiin Memphisiin. Hintaero oli jopa niin suuri seuraavaksi edullisimpaan, että jännitin autovuokraamoon asti, että toteutuuko vuokraus niillä ehdoilla. Taas tämän vuoden helmikuun Miamin reissussa tuo firma olisi ollut huomattavasti kalliimpi vaihtoehto kuin Ebookers. Näitä vuokraushintoja kannattaa todellakin vertailla.
    Lisäksi jos vuokraajina on pariskunta, niin yleensä molemmat puolisot saavat ajaa autoa. Tämä kuitenkin kannattaa tarkistaa aina vuokrauksen yhteydessä. Joillain yhtiöillä lukee vuokrausehdoissa, että aviopuoliso saa ajaa autoa. Viime reissulla molemmat saivat ajaa, mutta molempien piti näyttää ajokortti ja vuokrauspapereissa piti olla molempien allekirjoitukset. Mitään lisämaksua tuosta ei ole tarvinnut koskaan meidän reissuillamme maksaa.
    Jättömaksu on meillä ollut maksimissaan 250 euroa, kun on jätetty toiseen kaupunkiin tai kokonaan toiseen osavaltioon.
    Vielä vinkkinä, että virkailijat pyrkivät lisäilemään vaikka mitä maksuja ja vakuutuksia. Me emme yleensä ole näitä ottaneet. Perusvaakuutusten lisäksi meillä on Autoliiton jäsenyyden kautta AAA-kortti, joka auttaa jos autoon tulisi esimerkiksi rengasrikko. Koskaan ei onneksi ole mitään sattunut - toivottavasti ei tule sattumaankaan.
    Suosittelen ehdottomasti auton vuokrausta Amerikassa, oikeastaan missä tahansa kaupungissa ja osavaltiossa. Auton kanssa näkee niin paljon enemmän! Turvallisia kilometrejä!

    VastaaPoista
  6. Losin ja Vegasin välillä ei ainakaan Alamo oli minulta ottanut jättömaksua laisinkaan. Lisäksi frendeillä ollut sama tilanne SF:n ja Losin välillä. Alamoa olen tykännyt käyttää heidän vuokrausautomaattiensa vuoksi, jolloin lisämyyntityrkytys jää väliin. Automaatteja on kylläkin joillain muillakin firmoilla jo käytössä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tämän vuoden Usan roadtripin suunnitelma julki!

Mitä maksoi 3kk roadtrip Amerikassa?

Gibraltarin ihanat apinat