Smoky Mountains

Evergladesin vierailusta seuraavana päivänä Villeen iski kova flunssa.
Se alkoi yskänä mutta seuraavana päivänä nenäkin vuosi ku vesihana ja raasu aivasteli niin että välillä tuntu että autokaan ei pysy tiellä ku aivastus tuli niin voimalla.
Haettiin siis apteekista paikallisen ystävän suosituksen mukaiset flunssalääkkeet jotka onneks vähän paransi oloa.

Päätettiin jättää NHL matsikin välistä, kun ajateltiin lähteä päivää suunniteltua aikaisemmin jo suunnistamaan Smoky Mountainsille. Jokatapauksessa ajoon menis useampi päivä kun ei haluttu pelkästään ajaa päivät pitkät vaan tehdä muutakin.
Sen verran kuitenkin vaikutti suunnitelmiin tuo flunssa, että patikoinnit jäi välistä ja se harmitti molempia tosi paljon koska se oli yks asioista mitä oltiin koko matkalta odotettu eniten.

Muutama kuva ajomatkalta Fort Myersilta Smokiesille tiistaista perjantaihin.

Välillä yövyttiin kahdella KOA:lla, Jennings Floridan pohjoisrajalla ja Greensboron upealla KOA:lla Georgian puolella.
Tässä jotain kuvia niistäkin molemmista.

Jenning´s Koa, Florida

Greensboro KOA Georgia

Aamulla matka jatkui Chattacoochee National Forestille, jossa Ville halus käydä vaikka patikoimaan ei viitsitty lähteä Villen olon vuoksi.

Yksi yö oltii pienessä Phillips motellissa Robbinsvillessä.
Siellä käytiin hieman kaupungilla kävelemässä ja tutustumassa lähialueeseen.

Perjantaina saavuttiin ystävän mökille aamupäivästä, vaihdettiin pikaisesti kuulumisia ja tutustuttiin mökkiin joka meidän mielestä oli ennemminkin hirsihuvila kuin mikään mökki.
3 kerrosta, 3 kylppäriä, 2 poreammetta joista toinen ulkona terassilla, upeat maisemat terassilta vuorille...
Kyllä kelpas viettää viinonloppua!

Käytiin hoitamassa ruokaostokset ja ostamassa pari lautapeliä Pigeon Forgen Walmartista.
Pigeon Forge oli kyllä melkoinen turistikylä, lähes yhtä turistinen (ja muovinen!) kuin Vegas. Oli teemaravintoloita joka lähtöön, monenlaista huvitusta ziplineista (joita tais olla ainaki kymmenkunta eri yrityksen järjestäminä) ja kelkkaradoista teemapuistoihin ja monenlaisia esityksiä/showta.
Meillä mökin "vuokraan" sisältyi 1 aktiviteetti per naama, valittavana oli muistaakseni vajaa 10 erilaista.
Siksi sanon että "vuokraan" koska mehän oltiin ystävän mökillä eikä tarvinut maksaa siitä mitään, mutta saatiin samat edut kuin mitä olis saatu jos olis oikeasti vuokrattu se. Sovittiin että perjantai ilta vaan chillataan ja vaihdetaan kuulumisia sekä pelaillaan lautapelejä, ja aktiviteetit sitten lauantaina koska sunnuntaille oli luvattu sadetta.
Yhteistuumin päädyttiin valitsemaan zipline, joskin loppujenlopuksi valittiinkin sellainen yritys jonka ziplinet ei kuulunut niihin jotka olis sisältynyt vuokraan.
Oltiin nimittäin jo etukäteen sovittu että käydään ratsastamassa, ja Jayell Ranchilla oli paketti johon kuului sekä 1h ratsastus upeissa vuoristomaisemissa sekä 3 ziplinea, ja hintakin oli yhteensä vaan n. 47e per naama (+zipline ohjaajien tippi).

Tilalla oli myös kotieläinpiha, ja satuttiin kyllä paikalle niin nappiaikaan että! Nähtiin nimittäin vuohikaksosten syntymä ❤

Zipline oli mulle eka kerta ikinä ja tykästyin kyllä kovasti!
Kun lähdettiin kolmanteen liukuun niin harmiteltiin vaan että oli otettu kolmen liu'un paketti eikä kuuden.
Tuohon kuuteen olis nimittäin sisältynyt koko alueen pisin liuku, ja tuo oli niin kivaa!
Koska oltiin liikenteessä heti aamusta, oltiin valmiita jo puolenpäivän aikaan.

Käytiin mökillä tekemässä ruokaa ja sitten suunnattiin sisään luonnonpuiston alueelle Cades Coveen joka on yksi puiston suosituimmista alueista. Vaikka oltiin reilusti sesongin ulkopuolella, sen kyllä huomas! Autoja oli tiellä lähes jatkuvana virtana ja visitor centerin parkkipaikka lähes täynnä.
Iltapäivä rupes olemaan jo sen verran pitkällä ettei keretty tuollakaan patikoimaan vaikka tarkoitus oli joku pikkupatikka tehdä, isompaan ei ois viitsinytkään lähteä kun Villen flunssa vasta paranemassa ja mulla puolestaan rupes yskä vaivaamaan.

Keli oli aurinkoinen mutta viileä, olis ollut upea keli patikalle kyllä.
Ostettiin vaan parit kirjat visitor centeristä, tepasteltiin alueen historialliset vanhat rakennukset läpi ja jatkettiin matkaa.

Päätettiin käydä vielä Elkmontin alueella, jossa Karikaan ei ollut käynyt aikoihin. Rupes olemaan jo hyvin hämärä kun päästiin perille, ja koska aurinkokaan ei enää lämmittänyt oli jo sen verta kylmä että käveltiin vaan vähän ympäriinsä.
Alueen "erikoisuus" on talot jotka on jääneet tyhjilleen kun alueesta on tehty kansallispuisto.
Asukkaille annettiin mahdollisuus asua siellä elämänsä loppuun asti mutta uusia asukkaita sinne ei otettu, ja jos sieltä muutti pois niin takaisin ei enää päässyt.
Talot on jätetty sinne "nähtävyydeksi" ja niitä ilmeisesti sen verran huolletaan etteivät romahda, mutta muuten ovat hyvinkin autiotalon näköisiä. Sisään niihin ei pääse mutta ulkoakin niitä pystyi ihastella. Harmi että oli jo niin pimeä että kuvia niistä ei saanut.
Muutaman eri leirintäalueen ohi ajettiin puiston sisällä ja ne vaikutti oikein kivoilta, että tuonne tulis mielellään kesäaikana kyllä telttailemaankin ja kunnolla tutustumaan puistoon ja patikoimaan.
Tosin, ollaan kuulemma tervetulleita mökille koska vaan että voihan tuo olla että kuitenkin valittais mieluummin luksusmökki kuin teltta, vaikka kovasti telttailusta tykätäänkin.
Kyllä hieman hirvittää miten ruuhkainen puisto on kesällä kun nytkin porukkaa riitti niin paljon.
Tämähän on USA:n suosituin kansallispuisto, koska ei ole samalla tavalla "keskellä ei mitään" kuin esim. Yellowstone vaan tuonne on itäisestä USA:sta hyvinkin helppo kulkea.
Puistosta ajettiin Gatlinburgin läpi Pigeon Forgeen illalliselle.
Gatlinburg oli yhtälailla turistinen paikka kuin Pigeon Forge, mutta silti erilainen. Tykkäsin siitä enemmän, jotenkin tiiviimpi.
Tarkoitus oli käydä testaamassa Hibachi-ravintola, jollaista meistä kumpikaan ei ole aikaisemmin kokenut. Siis japanilainen ravintola jossa kokataan siinä asiakkaiden edessä U-muotoisen pöydän ääressä.
Valitettavasti paikka oli niin täynnä että odotusaika pelkästään sisään pääsemiseksi oli 45min joten tyydyttiin naapurin italialaiseen Carino's ravintolaan joka olikin oikeen hyvä valinta!
Loppuilta meni taas pelejä pelatessa ja terassin paljussa lilluen. Ulkolämpötila oli tippunut lähelle nollaa joten lämmin palju tuntui tosi hyvältä! Taivas oli kirkas tähtineen, vastakkaisen rinteen mökiltä näkyi valot ja pesukarhukin kävi moikkaamassa mutta säikähti meitä sitten. Hitsi että oli suloinen!
Sunnuntaina aamusta pakkailtiin ja pelattuin vielä vähän pelejä ja suunniteltiin jo kesää 2020 jolloin näillä näkymin saadaan Kari vieraaksi Suomeen.
Iltapäivästä oli aika jatkaa matkaa.

Seuraava suunniteltu kohde oli Wilmington Pohjois-Carolinassa joten lähdettiin itään ajaen vielä Smokiesin läpi. Koska päivä oli sateinen, kuvia ei oikein kertynyt mutta nähtiimpä ainakin mistä vuoristo on saanut nimensä, oli meinaan melkoinen sumu/usva joka näytti ihan kuin koko puisto olis ollut savussa.
Tänne palataan vielä!

1. Smokies on itselle kokonaan uusi tuttavuus, josta ennen en ollut kuulutkaan. Tekisi mieli suunnitella uutta reissua taas Yhdysvaltoihin, joka on kyllä erinomainen matkailumaa. Olen siellä pyörinyt 15 osavaltiossa ja tuntuu siltä, että ei ole juuri mitään vielä nähnyt. Varsinkin nämä luontonähtävyydet ovat siellä uskomattoman hienoja ja niitähän siellä riittää!

P.S. Itsellä ei olisi tainnut luonto antaa periksi jättää NHL-peliä väliin :-D

1. Mitä mitä, voiko Smokies olla ettei siitä ole kuullutkaan :D
      En usko että meilläkään ois jäänyt matsi väliin ilman sairastamista, siitäkään huolimatta ettei kumpikaan seurata aktiivisesti mitään urheilua.
      Itse vähän innokkaammin, mutta miestä ei kiinnosta yhtään.
      No, ens vuonna mahdollisesti otetaan vahinko takaisin kun sinne on jo suunnitteilla reissua johon sisältyis NHL peli :)

2. Kuulostaa kivalta paikalta. Smokey Mountains on kyllä ehdottomasti tulevaisuuden listalla, mutta kun lista on melkoisen pitkä, niin toivottavasti sinnekin päästään pian... ha ha. Olen kyllä nähnyt sieltä niin paljon ihania kuvia, että olen ihastunut paikkaan jo vaikka en ole vielä edes käynytkään.

1. Meillekin tuli kova kuume päästä takaisin keväällä/kesällä/syksyllä, tuo talvi ei tosiaan ehkä paras mahdollinen reissuaika maisemien puolesta.
      Ja kun kerta majoituskin kuulemma järjestyy jatkossakin näin mainiosti, niin miksipä ei :)