Everglades päivä 1

Taas yksi KOAn leikkari läpikäytynä :)
Meni kyllä kärkipäähän ehdottomasti! Fort Myersissä sijaitsi tämä, Pine Islandilla. Haju tosin oli aika kamala, kun mangrove puut lemus niin pahasti rikille. Oli muuten eka KOA jossa ei netti sisältynyt hintaan enkä saanu sitä edes ostettua, tais tehdä ihan hyvää.

Muihin käytyihin paikkoihin verrattuna  tämä leikkari oli varmaan triplaten sen kokoinen ja monella olikin kausi paikka ja tuo toimi täyspäiväisenä kotina puolet vuodesta. Eläkeläisiähän se oli täynnä niinkuin kutakuinkin joka paikka täällä, etenkin nuo leirintäalueet. Kuulemma ovat puoli vuotta tuolla ja puolet vuodesta pohjoisessa kun eivät kestä kuumuutta.
Ei riitä että niillä olis ne hervottoman kokoiset asuntoautot sellaisenaan vaan niiden ympärille on rakennettu kokonaiset puutarhat ja terassit ja ne on "paneloitu" maahan asti sillain että ne ei näytä enää asuntoautoilta vaan ihan pieniltä taloilta.
Sielä ne sitten ajeli golfkärryillään alueen päästä päähän ja piti grillijuhlia.
Eilen tultiin siis leirintäalueella jo heti pimeän laskeuduttua eli olisko seittemän pintaan. Heti kyllä huomas että oli vähän fiinimpi alue, tais muuten kulkea ihan lomakeskuksen nimellä (resort). Sielä olis ollu omat ravintolat ja mitä kaikkea, mut ne ei ollu auki enää tähän aikaan vuodesta.
Allas sen sijaan löytyi tuoltakin, ja jopa poreallas.

Kun saatiin teltta pystyyn niin lähdettiin kävelemään ja katselemaan ympärille (sen mitä nyt pimeässä näki, eli lähinnä vakkariasukkaiden jouluvalot...)
Altaalla törmättiin arviolta kymmenisen vuotta meitä vanhempaan alunperin englantaiseen herraan joka oli uintireissulla. Kyseli mistä ollaan ja juodaanko kaljaa, sanoi nähneensä meidät kun tultiin (voi ei! Se oli se pariskunta joka ajoi pyörillä meidän auton ohi just kun siinä vieressä vaihdoin vaatteita ja pyllistelin tielle päin...)

Kun kuuli että ollaan eurooppalaisia "Tony" kutsui itsensä ja rouvansa kylään, lupas tuoda ne kaljat tullessaan kun kuuli ettei meillä ole :D
Siinäpä se ilta sitten meni jutellesa ja itikoiden syöttinä ollessa.
Noita itikoita kuulemma kutsuttiin nimellä no-seeums eli "näkymättömät" koska ne on niin pieniä että niitä ei meinaa silmillä nähdä. Kyllä purivat kipiästi!
Tony kävi ystävällisesti hakemassa meille hyönteismyrkkyä kun huomas että purivat, rouva sitä oli tuputtanu mukaan jo kun oli tulossa meitä jututtamaan mutta Tony oli ollut varma että meillä on sitä jo, kun on jo toista viikkoa telttailtu. No, eipä me oo juurikaan iltaisin pihalla oltu muuta kun pystytetty teltta ja menty nukkumaan joten ei ole ollut tarvetta. Tai sitten niitä ei ole pohjoisempana ollutkaan, en tiedä.

Aamu aloitettiin taas uinnilla, tällä kertaa pulikoitiin lähemmäs tunti kahden mummelin kanssa. Kai sen voi jo jonkunmoiseksi liikunnaksikin laskea.
Kokeiltiin myös poreammetta mutta se oli mulle IHAN liian kuuma, oisko ollu jotain yli 40astetta (104F).
Ilmakin oli niin kuuma että tuntui että tulee hiki heti kun altaasta nousee, 30 astetta on vaan mulle ihan liikaa. Tuun vaan pahalle päälle.
Onneks oli ilmastoitu auto vaikka valitettavasti sekään ei auta siihen auringon porotukseen. Mä oon niin typerän pieni että noista aurinkolipoistakaan ei oo mitään hyötyä suurimmaks osaks päivästä. Toissapäivänä viritin vaatteista aurinkosuojan tuohon vänkärin puolen katossa olevaan käsikahvaan kun oli flunssan takia niin kamala olo että aurinko oli vaan liikaa. Taisin jopa todeta että sais mieluummin sataa lunta ku paistaa aurinko, hups...

*Pahoittelut että marraskuisen jenkkein Road Tripin viimeisten päivien postaukset on jääneet roikkumaan, tässä niitä nyt tulis, vaivaiset 4kk jäljessä... hups. *

Nyt oltiin keretty matkassa jo Fort Meyersiin ja saavuttiin kerrankin jo iltapäivästä Pine Islandin KOAlle, joka oli muuten hulppein meidän ikinä näkemä leikkari. Tokihan me osattiin arvella jo KOA esitteestä että jotain vähä fancympaa ois luvassa mutta että ihan tällästä! Ensinnäkin alue oli ihan järkyttävän iso, jolla porukka liikkui lähinnä pyörillä, autoilla tai golfkärryillä. Me oltiin ainoat jotka käveli :D
Tällä koalla oli paljon tosi isoja asuntoautoja ja vaunuja, jotka oli "ankkuroitu" paikoilleen niin että näyttivät ihan siltä kun ne olis rakennettu siihen, oli helmat paikallaan maahan asti ja oikeen kunnon kiinteitä betonirappusia jne, isot kuistit, koristellut pihat, melkeempä vois osasta puhua puutarhana.
Joillekin tämä todellakin tais olla aika lähellä kesämökkiä, ja yhteisö tuntui olevan aika läheinen keskenään vaikkakaan meillekään ei kyllä todellakaan ulkopuolinen olo tullut, niin mukavia olivat taas kaikki.

Kun oli saatu teltta pystytettyä, syötiin vähän evästä ja lähettin sitten tutustumaan alueeseen. Respan luota löyty ihana uima-allas josta joku mies huuteli ja kyseli mistä ollaan ja viivytäänkö kauan, yritti houkutella meitä seuraksi uimaan mutta kun ei jaksettu niin kutsui itsensä "kylään" meidän teltalle myöhemmin. Monta mielenkiintoista keskustelua käytiinkin yömyöhälle tämän alunperin brittiläsen herran kanssa, joka oli nyt kylläkin asunut jo kymmeniä vuosia jenkeissä ja olivat nyt viimeiset 11kk kiertäneet asuntoautolla ympäriinsä, asettuneet puoleksi vuodeksi nyt tuonne KOA:lle kun ihastuivat paikkaan (ymmärrän hyvin miksi..) ja saivat vielä töitä sieltä molemmat.
Tää oli eka ilta, kun itikat kiusas meitä ihan tosissaan. Onneksi tämä brittiherra ystävällisesti toi meille hyttysmyrkkyä että selvittiin siitä illasta, ennenkuin seuraavana päivänä haettiin omat myrkyt ;)

Kun päästiin seuraavana päivänä jatkamaan matkaa taas eteenpäin piiiiitkän, virkistävän aamu-uinnin jälkeen, oli Evergladesin kansallispuiston vuoro. Haluttiin käydä myös Evergladesissa vaikka huomenna olis suunnitteilla mennä etelässäkin. Tämä kansallispuisto poikkeaa useimmista siinä että etenkin tuolla pohjoisessa pääsee liikkumaan vain veneillä. Ei ole teitä, ei ole kävelyteitä/polkuja. Etelässä löytyy kyllä niitäkin.
Tienvarressa oli monia mainoksia suoveneajeluista joille oli tarkoitus mennä. Vähän jo pelättiin että onko kello jopa liikaakin ettei mitään ajeluita enää järjestetä kun pian jo laskee aurinko, mutta kun löydettiin tiemme visitor centeriin niin päädyttinkin ihan "tavalliselle" veneajelulle ja hyvä niin, päästiin näkemään delfiinejä!!
Siinä on vaan sitä jotain nähdä villejä delfiinejä/valaita, ei sitä osaa edes kuvailla. Tekee mieli vaan hymyillä ääneen. Sielä ne saarten välissä hyppivät ja pomppivat ja esittelivät temppujaan.
Ainakin kahdeksan niitä sielä uiskenteli ihan lähellä mutta kolme niistä innostui oikein kunnolla esiintymään.
Nähtiin myös paljon erilaisia lintuja. Manaatit pysytteli tällä kertaa piilossa, harmi.

Just ennen auringonlaskua tultiin takas satamaan ja oltas haluttu ihailla sitä kerrankin kunnolla mutta ne hiton ötökät piti huolen siitä että ei vihtiny kovin kauaa paikallaan seistä.

Päädyttiin ajamaan vielä ihan Etelä-Floridaan ja tälläkin kertaa leirintäalueelle.  Viimeiseksi yöksi onkin sitten varattuna vähän parempi hotelli Key Westistä, kunhan ensin telttaillaan vielä yksi yö myöskin edellä mainitussa paikassa. Key West onkin ainut paikka missä tällä reissulla tullaan viettämään kaksi päivää. Suunnitelmissa on ainakin snorklausta liitovarjoilua, jippii!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tämän vuoden Usan roadtripin suunnitelma julki!

Mitä maksoi 3kk roadtrip Amerikassa?