Uusia kokemuksia Miamissa

Heippa vaan taasen kaikki mussukat!! :)

Eilen ja tänään on ollu kivat päivät, vaikka alkuperäisistä suunnitelmista poiketen jäätiinkin vielä Miamin lähettyville sattuneista syistä.

Ensinnäkin, eilen aamulla heräsin jo viideltä kun ei uni vaan enää rittänyt. Rupesin kirjotteleen blogia mutta kun Villekin heräs niin lähdettiinkin sitten rannalle kävelylle auringonnousua katsomaan.
Muutama muukin aamun virkku sielä oli, lenkillä, koiran kansssa tai uimassa.
Ois itsekin tehnyt mieli pulahtaa vaan suunnattin kuitenkin aamupalalle kun rupes jo hiukomaan.

Aamupalan jälkeen pakattiin kamat hotellilta ja lähdettiin jo aamu 8 aikaan kohti lentokenttää hakemaan meidän vuokra-auto, joka tällä kertaa saatiin just se joka haluttiin ninittäin Ford Fusion, luokkakokona Fullsize.
Kyllä on tilavan olonen (ja komia!!) auto.

Jo ennen auton hakua ruvettiin miettimään, että mites me pärjätänän navigoinnin kans, kun oli ollut etukäteen tarkoitus ottaa joltai laina navi, mutta se sit unohtu, ja tällä kertaa kun ollaan "vaan" 2vko reissussa, oltiin ajateltu että ei oteta paikallisia liittymiäkään. Omalla (työ)liittymällä kun ei vihti kovin paljoa datasiirtoa ulkomailla käyttää.
Kaupungista toiseen nyt osaa helposti ihan perus kartan avulla, mutta esim hotellille löytäminen vois olla turhan vaikiaa kun eihän niissä paperikartoissa ole kuin isoimmat tiet.
No, päädyttiin sitten ostamaan itelle TomTomi kun meillä ei ennestään navia ole. Ensin piti vaan löytää lähimpään Wallmarttiin, ja asian teki vielä hankalemmaks se että Miamin lentokentän läheisyydessä on PALJON tulliteitä joita haluttiin välttää... otettiin sitten kuitenkin oma kännykkä avuksi ja Google mapsin avulla suunnistettiin Wallmarttiin josta ostettiin sen navin lisäks sitten vaikka mitä tarpeellista kuten patja ja tyynyt, aiotaanhan me nukkua mahdollisimman paljon teltassa / autossa.
Ja valehtelisin jos väittäisin etteikö sieltä tarttunu mukaan vähän vaikka mitä muutakin... Ville ei taaskaan jaksanu pakata juur mitään mukaan joten ostettiin sille sitten lähes koko 2 viikon vaatetarpeet...

Kun saatiin Wallmart koluttua läpi ja TomTom otettua käyttöön syötettiin osoitteeksi Sawgrass Mills ostoskeskus joka on USAn isoin Outlet ostoskeskus. Ite olin hieman ihmeissäni että Ville oli aamusta asti puhunu jatkuvastu sinne menosta ja siitä miten on varautunu olemaan sielä koko päivän, oikein ite suunnitteli että pitää käydä siinä ja tässä ja tuossa myymälässä, että niistä MINÄ varmaan löydän kaikkea kivaa. Ja hei huom nyt puhutaan kuitenkin ihan tavallisesta suomalaismiehestä joka EI tykkää shoppailla. No, kiltisti se kuitenkin kulki valittamatta kaupasta toiseen ja tarjoutu kantamaan ostokset ja jopa maksamaankin ison osan. Mahtanu saada auringonpistoksen Floridan auringosta...
Ekana päivänä saatiin siis "ostostavoitteet" reissulle täytettyä, nimittäin mähän tiesin jo siitä lähtien ku reissu varattiin että haluan taas useammat uudet converset, samoin Ville joka osti vuosi sitten ekansa ja on käyttäny melkein pelkästään niitä koko tämän ajan ja ne rupee nyt viimein sanomaan itteään irti... Ville ei löytäny kuin yhdet jotka oli sekä mieleiset että oikean kokoiset, itehän hamstrasin kolmet... tälläkin kertaa osuttiin hyvään saumaan paikalle, kun kengistä sai vielä -25% alen. Maksettiin siis neljästä parista vaan 115 dollaria eli mitä se nyt euroissa on, pari euroa päälle satkun?  Kelpaa!

Shoppailujen jälkeen kävästiin pystyttämässä teltta Fort Lauderdalen KOA leikkarille, ja palattiin sitten Sawgrassin naapuriin, nimittäin oli peli-ilta ja Florida Panthers kohtas Tampa Bay Lightningsin kotikentällä! Vaikkei mitään NHL faneja ollakaan niin pitihän se nyt käyttää tilaisuus hyväksi kun sattu kerrankin kohdalle että just siinä kaupungissa on peli missä satuttiin olemaan. Siksi siis jäätiin Miamiin vielä toiseks päiväks että päästiin tuolla käymään. Ja kyllähän sielä fiilistä oli vaikka jättimäinen halli olikin vaan osittain täynnä, jenkit taitaa olla enempi jalkapallokansaa.
Mutta kyllä se suomalaisista peleistä eros silti niin yleisön kun ite pelinkin kannalta.

Uni tuli hyvin teltassa meluisan jäkispelin jälkeen, kaskaiden sirittäessä ympärillä.
Aamulla herättiin taas jo ennen seitsemää. Kävästiin piristävällä aamu-uinnilla, pakattiin kamat ja lähdettiin ajelemaan pohjoista kohti, päätettiin että tehdään nyt reissu eri suuntaan kuin alunperin oli suunniteltu eli mennäänki ensin pohjoiseen. Onneks päätettiin etukäteen ettei varailla mitään majoituksia etukäteen että on se vapaus muuttaa suunnitelmia jos siltä tuntuu.

Eilen siis ajettiin Orlandon lähelle Clermonttiin, matkan varrella käytiin Lion County Safarilla Loxahatcheessa, joka on vähä niinkuin safari ja eläinpuisto yhdistettynä, mutta eläimet ei ole sielä häkeissa vaan isoissa isoissa aitauksissa joiden läpi ajetaan autolla. Eri aitauksia oli varmaan n. 10, ja niiden välissä oli aina avoinna olevat "karjaportit" joista eläimet ei uskalla tulla yli mutta autolla pääsee kyllä. Jokainen aitaus oli oma erilainen ympäristönsä, nimetty jonkun tietyn kansallispuiston mukaan. Suurin osa eläimistöstä ja "ympäristöistä" oli afrikkalaisia, mutta joitakin aasialaisiakin löytyi joukosta. Antilooppeja ym. sorkkaeläimiä oli paljon erilaisia, lisäksi myös leijonia, sarvikuonoja, kirahveja ja seeproja.

Tää paikka oli kyllä siitä kiva, että noilla eläimillä oli oikeasti tosi isot tilat verrattuna eläinpuistoihin. Mitähän osaisin arvioida aitauten kooksi, oisko ollu jotain 4-5hehtaaria aina yks? Leijonat oli ainoat joilla oli selkeästi muita pienempi, tosin ei se mikään pieni alue ollu sekään vaikkei näistä nyt mikään tietenkään vastaa sitä luonnossa elävien eläimien oikeaa reviirin kokoa.
Siitä huolimatta ainakaan itelle ei tullu sitä samaa ahdistavaa tunnetta mitä monesti eläinpuistoissa tulee, kun eläimet on niin pienissä häkeissä.

Muuta ohjelmaa ei eiliselle ollutkaan ja tuokin oli ihan tuollainen ex-tempore jota ei oltu suunniteltu vaan löydettiin sattumalta Roadtrippers -sovelluksen kautta. Se onkin näppärä sovellus, siihen saa syötettyä reitin mitä on kulkemassa ja reitin varrelta voi katsella erilaisia nähtävyyksiä, ruokapaikkoja, luontokohteita jne.

Yöksi tultiin tällä kertaa hotelliin kun mietittiin et jos vaikka haluttais seurata vaaleja telkkarista illalla. No, niinhän siinä kävi että nukahdettiin kesken kaiken :D Herättiin n. viiden maissa ja Ville vilas telkkarista että Trump oli menny voittamaan. Voi hyvän tähen. Jätän tän vaan tähän.

Tämän kertainen hotelli olikin tosi kiva, yllättävää kyllä, vaikka saatiin tää ihan naurettavan halvalla ja vielä lisäks tähän jopa kuului buffet aamiainen joka on jenkkihotelleille, etenkin halvoille, todella harvinaista. Yleensä jos aamiainen kuuluu hintaan siihen kuuluu korkeintaan kahvi/tee ja joku yksittäispakattu lisäainemuffinssi. Ei tämänkään hotellin aamiainen mikään luksus todellakaan ollu, mutta kyllä sillä nyt pärjäs.

Tänään onkin edessä ajopäivä, varmaan pisin ajo koko reissulle. Seuraava suunniteltu pysäkki on Mammoth Caven kansallispuisto Kentuckyssä, mutta tuskin jaksetaan tänä iltana vielä sinne asti ajaa vaan jäädään jonnekin matkalle, toivottavasti leirintämajoitukseen koska siinä vaan on sitä jotakin :)

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tämän vuoden Usan roadtripin suunnitelma julki!

Gibraltarin ihanat apinat

Mitä maksoi 3kk roadtrip Amerikassa?